Nyheder

Fremtidens Uddannelse

Vi lever i en tid, hvor det tilsyneladende ikke helt er gået op for nutidens uddannelsessystem, at tiderne har ændret sig. Derfor oplever uddannelsessystemer i hele verden krisesymptomer i form af apatiske studerende og stressede undervisere. Det nuværende uddannelsessystem er bygget op på industrialiseringens tankegang om at skabe et produkt ud fra en statisk produktionstænkning. Heraf den konstante standardisering og effektivisering. Krisen i uddannelsessystemet opstår, fordi den statiske tænkning ikke harmonerer med de studerendes dynamiske tænkning. Når kreative innovative studerende møder et traditionsbåret og statisk opbygget uddannelsessystem går nogle studerende simpelthen i stå eller finder andre veje. Uddannelsessystemer verden over har stadig mulighed for at “vågne op” og indse at studerende tænker anderledes og tilbyde studerende et samarbejde på deres præmisser.

Det kræver at vi indser at fremtidens læring og uddannelse er bygget på centrale værdier som:

  • Personalisering
  • Tilgængelighed
  • Tillid
  • Genkendelse
  •  Værdier

Fremtidens studerende vil kunne se sig selv i deres uddannelsesvalg, findes det ikke i uddannelsessystemet skaber de det selv! Det udbudte fag, og lærerens ekspertise forventes tilgængelig, når den studerende vælger det. Dette er en naturlig effekt af teknologiens udvikling. Studerende i fremtiden er mere bevidste om hvad de har tillid til og hvad de ikke har tillid til, og dette hænger ofte sammen med hvilke værdier uddannelsessystemer repræsenterer, om det skaber værdi for den studerende eller er i harmoni med den studerendes værdier.

Paedagogisk resonans tilbyder kurser/oplæg i forståelse af fremtidens uddannelse og fremtidens studerende. 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

eleven + sixteen =