Nyheder

Hvorfor adskille hovedet fra kroppen?

Der er en tendens til at uddannelsessystemet sætter et skel mellem hovedet og kroppen. Hvordan spørger du nok? Jo, dén adskillelse kommer automatisk, når der i hele uddannelsesstrukturen er et skel mellem teoretiske fag og praktiske fag. Elever kan få en opfattelse af at de skal vælge enten teoretisk boglig uddannelse eller en håndværksmæssig uddannelse. Det behøver ikke at være et enten/eller, men kan sagtens være et både og. Det er ihvertfald sådan de fleste agerer i hverdagen, så hvorfor adskille det i uddannelse? Ja, det har jeg et bud på. Uddannelsessystemet har glemt hvad det vil sige at “educate”. Educate betyder at bringe noget frem. Dét der bringes frem er potentiale, som eleven allerede sidder inde med, som æblekernen der allerede har en essens af æbletræet i sig (en metafor som Dr. Satish Kumar anvender om elevers potentiale). I det aktuelle uddannelsessystem er tendensen, at opfatte eleven, den studerende som en “tom tavle” en “tom kurv”, der bare skal fyldes op, og helst gennem hovedet. Uddannelse (Education) bliver reduceret til et kapløb om karakterer og eksamenspapirer, og et benhård hierarki mellem læse-skrive-regne færdigheder og håndværksmæssige færdigheder. Idéen med uddannelse er at støtte eleven i at bringe deres potentiale frem, og derfor skabe et optimalt læringsmiljø for alle elever, således at den enkelte elev får bragt sit potentiale frem. Uddannelse er ifølge Dr. Satish Kumar “a Journey of Self-realization” . Kontakt paedagogiskresonans.dk for et oplæg om kunsten at få eleven til at udfolde sit potentiale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

19 − 10 =