Nyheder

Stress ødelægger hjernens neuroplasticitet

Rationaliseringslogikken i uddannelsessystemet skaber en stresset hverdag for mange studerende, hvilket ikke er til gavn for hverken læringsprocessen eller hjernens udvikling ifølge neuroscientist Laura Boyd. Studerende under pres over længere tid risikerer nedsat kemiske, fysiske og funktionelle reaktioner i hjernen. Der er videnskabelig dokumentation, fra førende forskere i NeuroScience, for at de stigende standardiseringskrav og konstante målinger af effektivitet har den stik modsatte effekt. Hver gang studerende lærer sker der en re-organisering af strukturer i hjernen. Den dynamiske proces i hjernen kan være positiv og konstruktiv, men også negativ og destruktiv. Uddannelsessystemer der tager hensyn til Personlig Læring (Laura Boyd) hos studerende vil få mere tilfredse studerende og bedre læringseffektivitet og dermed en mere positiv dynamisk udvikling af hjernen. Paedagogisk resonans holder kurser om hvordan uddannelsesinstitutioner kan skabe en bedre læringskultur uden stress for studerende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

two + ten =